Auschwitz- upplevelse

Jag vet inte om alla vet vad Auschwitz är så tänkte börja presentera det lite kort. Auschwitz är uppdelat i två delar, Auschwitz l och Auschwitz ll= Auschwitz Birkenau. Det var koncentrations- och förintelseläger under andra världskriget. Andra världskriget gick ut på Hitlers teori om att utrota judar, handikappade, homosexuella och alla som inte var arisk. Mestdels var det judar och det är judar alla förkopplar det med och därför kommer jag i texen skriva judar istället för all "grupper" som hörde till. Auschwitz var det största lägret som fanns.

(Alla små bilder i texten går att tryck på för att få större)

Resan började tidigt på onsdag morgon när vi mötes i skolan för att ta oss med buss till flygplatsen.
Att flyga och den delan var inge stor sak utan rullade på.

Framme sen möte en guide och en buss upp oss. Från Krakow flygplats var det ca 30 min bussresa in till självaste Krakow- staden. Bussen luktade inte gott, hela klassen var lagom skeptiska till allt då husen såg ut att rasa vilken sekund som helst och vissa hus var helt underbart fina.

När vi kom fram till hotellet chekade vi in. Vi bodde 2 i varje rum och några bodde 3 för det blev ojömnt. Jag delade rum med Signe.
Rummen var helt okej. Rent och med egen dusch och toa. Ingen visste var vi skulle bo innan och visste inte vad vi väntade oss, så det var en lättnad för mig för jag hade tänkt mig ett värre hotell faktiskt!

Efter lunch gick vi till Oscar Schindlers fabrik som det finns en film om.
Jag borta när vi såg filmen i skolan men jag såg delar av den då den tog några lektioner att se på.

Nu för tiden är det ett museum. Inget är kvar då fabriken flyttades och allt som var i fabriken flyttades med. Nu var det blandade saker från kriget. Vår guide bröt väldigt mycket och pratade väldigt snabbt så ingen hörde riktigt vad som blev sagt... Men det var mycket att titta på.

Jag tycker det var lite väl långtid som tillbringades där inne och alla var trötta efter resan. Jag tyckt inte det var intressant alls.

Efter fabriken var det stadsvandring. Gick till Gettot. Gettot var där all judar bodde. Judarna fick inte bo var som helst. Gettot hade en mur runt som så judarna var instängda och inte kunde blanda sig med vanligt folk.
Det var intressant att se. Det var mer verkligt och en del av muren var kvar, det var om ett bevis att det faktiskt hänt. Judarna bodde trångt och det var smutsigt.

Det var dagens undervisning och sen fick vi gå till en galleria men hann bara vara där i 30 min då det var middag sen.

Dag 2 i Polen  var det upp tidigt och äta frukost och en buss resa till Auschwitz som tog ca 1 timme. Ny guide som pratade så vi förstod och på ett intressant sätt och en fräschare buss.

Vi började besöka Auschwitz l. Det kommer vara väldigt svårt att förklara allt. Det var speciellt, 28 tegelhus, taggtrådstängsel runt och vakttorn.

Vi gick inte in i alla hus men flera. I flesta husen var det som museum och med bilder på vägarna och även saker från kriget. Ett hus var fullt med saker som judarna hade med inte fick behålla. Det vi skulle tänka på när vi kollde på allt var "Varje sak har en historia, har tillbehört någon och blivit fråntaget från den peronen".

I hus nr 11 var allt bevarat som det var från kriget. Vi fick se hur dom bodde. I källaren fanns flera små rum. Rum 18 var "svält rummet", alltså svältes judarna ihjäl där inne.

Det här blir svårt att förklara men i ett rum var det som små fyrkanter som var helt murade med en lucka dom kröp in genom som sen låstes, där inne var det ca 1x1. Där stod 4 stycken så dom inte kunde de sätta sig ner.
Judarna jobbade MINST 10 timmar varje dag och fick sedan stå upp hela natten= aldrig vila.
Tyvärr fick man inte fota i källaren.

Judarna fick nästan ingen mat och jobbade minst 10 timmar. Alla blev märkta med ett nummer. Barnen som kom dit som små och sedan blev frisläppte mindes inte sina riktiga namn, bara sitt nummer som dom var tvungna att kunna utan till.
Var det en jude som inte skötte sig eller försökte rymma blev 10 till straffade.

Varje dag räknades judarna när dom gick till jobbet och kom hem. Stämde inte antalet 10 andra.
Nazisterna fick döda av minsta lilla anledning och om det hände på jobbet var judarna tvunga att bära hem liket/liken för att antalet skulle stämma och slippa straffas.

Judarna som inte funkade som arbetskraft blev dödade. Då skickades dom in i gaskammare där det tog 15-30 min för att all skulle dö och sen brändes dom.

Åkte sen vidare till Auschwitz ll. Där var det mesta förstört då dom direkt efter kriget försökte spränga bort allt.
Det var väldigt stort och många hus. Kalla, fanns ingen värme.

I husen bodde många. Det var som våningssängar och på ett plan kunde 6 personer sova. Högst upp regnade det in och längst in var råttor, det var i mitten man ville sova. Det ända dom låg på var lite halm.

Efter åt vi lunch, åkte tillbaka till Krakow och fick gå i gallerian innan middagen. Sen var det hem till hotellet och sova. Idag åkte vi hem på förmiddagen!